Historia telemarketingu

Historia telemarketingu

W dzisiejszych czasach telemarketing jest bardzo rozpowszechniony na polskim rynku, stając się jedną ze skuteczniejszych metod pozyskiwania nowych klientów. Wiele przedsiębiorstw regularnie współpracuje z zewnętrznymi firmami zajmującymi się świadczeniem tego typu usług, co jest korzystnym rozwiązaniem dla obu stron. Warto zastanowić się, kiedy tak naprawdę telemarketing zaczął się rozwijać i w jakich latach możemy mówić o jego początkowych sukcesach. Historia usług telemarketingowych jest naprawdę bardzo interesująca, także w perspektywie krajowego rynku. Wiele ciekawostek na ten temat można znaleźć w Internecie.

Początki i pierwsze nowoczesne systemy

W świetle dostępnych informacji, za początek telemarketingu uznaje się lata pięćdziesiąte. Dokładna data nie jest znana, jednakże właśnie w tym okresie zostały wprowadzone pierwsze systemy usprawniające pracę telemarketerów. Należy wspomnieć przede wszystkim o Automatic Call Distributor, czyli systemie znanym pod skróconą nazwą ACM. Warto zaznaczyć, że nie był to jednak automatyczny system w pełnym tego słowa znaczeniu, ponieważ obsługiwały go telefonistki. Dość szybko przyjął się on na rynku, ciesząc się zainteresowaniem ze strony właścicieli firm. Następny, znamienny przełom miał miejsce w pierwszej połowie lat sześćdziesiątych. Wówczas wprowadzono system Private Automated Business Exchanges, który spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem. Z jego pomocą można było zarządzać rozbudowaną bazą kontaktów telefonicznych, co w kontekście usług telemarketingowych jest szczególnie istotną kwestią. Połowa lat sześćdziesiątych jest kluczowa także z innego powodu – dokładnie w 1965 roku w Anglii powstał Call Center The Birmingham Press and Mail. W kolejnych latach specjaliści dążyli do jak najlepszego unowocześnienia dotychczasowych systemów.

Lata 70. i 80.

W latach siedemdziesiątych aplikacje telemarketingowe był coraz częściej wykorzystywane. Dowodem na potwierdzenie tej tezy jest chociażby zastosowanie Automatic Call Distributor przez firmę Continental Airlines. Dzięki wygodnej aplikacji możliwe było dokonanie szybkiej rezerwacji wybranych biletów lotniczych. Dla wielu osób data 1973 to zarazem początek usług call center w takiej formie, w jakiej znamy je obecnie. W tych latach specjaliści opracowali wiele korzystnych rozwiązań, dzięki którym możliwe było wykonywanie jednoczesnych połączeń. W latach osiemdziesiątych automatyzacja wciąż postępowała, a główną motywacją była chęć dotarcia do jak największej liczby potencjalnych klientów. W roku 1985 w Anglii powstała renomowana firma ubezpieczeniowa, która sprzedawała swoje usługi wyłącznie za pośrednictwem telefonu. Kolejnym ułatwieniem dla potencjalnych użytkowników była aplikacja Aspect Telecommunications pozwalająca na wykonywanie darmowych połączeń telefonicznych.

Lata 90 i rozwój telemarketingu w Polsce

Lata dziewięćdziesiąte były kolejnym przełomem dla telemarketingu, ponieważ w tym czasie dość powszechne stały się usługi z zastosowaniem systemu Interactive Voice Response. Dzięki niemu potencjalni konsumenci mogli wysłuchać gotowego nagrania pozwalającego na interaktywną obsługę klienta. Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że było to znacznym ułatwieniem dla telemarketerów, a dodatkowo system spotkał się z ciepłym przyjęciem ze strony głównych odbiorców. Należy zaznaczyć, że lata dziewięćdziesiąte były zarazem okresem rozwoju usług call center w naszym kraju. Telemarketing doskonale przyjął się na polskim rynku, a nowoczesne systemy stały się coraz powszechniejsze.

Szybki rozwój telemarketingu sprawił, że obecnie mamy do dyspozycji wiele niezawodnych systemów, które są wykorzystywane przez firmy specjalizujące się w usługach call center. Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wprowadzenie telemarketingu, mając na celu dotarcie do jak najszerszego grona potencjalnych klientów. Warto zaznaczyć, że omawiane usługi wciąż się rozwijają, wychodząc naprzeciw najważniejszym potrzebom potencjalnego użytkownika. Aktualnie polskie usługi call center niczym nie różnią się od zagranicznego telemarketingu.

 

 

Pytania?

Czekamy na Twój telefon
lub e-mail.

zadzwoń

22 574 93 00

Jeżeli chcesz zadać pytanie to napisz na zapytanie@deltacontact.pl


Jeżeli jesteś zainteresowany pracą to napisz na rekrutacja@deltacontact.pl